رهبر اکثریت سنای آمریکا: شواهدى از خرابکارى در سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران نیست ترور سردار رادان تکذیب شد فرمانده سپاه عاشورا: سرنوشت بالگرد و مسافران آن را نمی‌توان تایید کرد اولین فیلم از نمای دوربین‌های هوایی از لاشه بالگرد رئیس جمهور کولیوند: آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است + فیلم محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد + عکس و فیلم چین: آماده ارائه هرگونه کمک به ایران هستیم منطقه طویل که پهپاد ترکیه شناسایی کرده کجاست؟ + جزئیات حمله پهپادی مقاومت عراق به اهداف حیاتی در بندر ایلات (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | جهان نگرانِ ایران واکنش رئیس مجلس ترکیه به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور تیم‌های اعزامی باید تا الان به مختصات اعلامی پهپاد ترکیه‌ای رسیده باشند اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر مختصات محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور مشخص شد + فیلم و عکس درباره هلی‌کوپتر Bo۱۰۵ که پوتین برای کمک به عملیات تجسس به ایران فرستاد + جزئیات و عکس ۴۷ امدادگر و تجهیزات ویژه روسیه در راه تبریز + فیلم هلال احمر عراق: ۱۰ تیم‌ امداد و جستجو را برای کمک به ایران آماده کردیم کنعانی: کارگزاران دستگاه دیپلماسی برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان ایشان دعا می‌کنند همراهان رئیس جمهور در هلی‌کوپتر چه کسانی بودند؟ + اسامی جزئیات جلسه پوتین با سفیر ایران درباره حادثه بالگرد رئیس‌جمهور | سلام من را به رهبر معظم انقلاب برسانید + فیلم
سرخط خبرها

وزیر بهداشت: جمعیت افزایش نیابد دچار بحران می‌شویم| سالخوردگی جمعیت یکی از مشکلات کشور در دهه پیش‌رو است

  • کد خبر: ۱۳۹۷۳۱
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
وزیر بهداشت: جمعیت افزایش نیابد دچار بحران می‌شویم| سالخوردگی جمعیت یکی از مشکلات کشور در دهه پیش‌رو است
وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور که در دهه پیش رو به یکی از مشکلات اصلی تبدیل خواهد شد، موضوع سالخوردگی جمعیت است. ما فقط یک دریچه هفت‌ساله داریم و اگر طی این فرصت جمعیت افزایش نیابد دچار بحران می‌شویم.

به گزارش شهرآرانیوز، بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور که طی دهه پیش رو به یکی از مشکلات و مسائل اصلی تبدیل خواهد شد، موضوع سالخوردگی جمعیت است. ما فقط یک دریچه هفت ساله داریم و اگر طی این فرصت جمعیت افزایش نیابد دچار بحران می‌شویم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: خوشبختانه در مجلس یازدهم طرحی تصویب شد که به موجب آن قانون مترقی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ایجاد و ابلاغ شد. ابلاغ این قانون با شروع کار دولت سیزدهم همزمان شد. از ۷۳ ماده این قانون ۴۳ ماده آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با وزارت بهداشت در ارتباط است، به عبارتی ۶۰ درصد مواد قانون مذکور با وزارت بهداشت در ارتباط است.

وی با بیان اینکه به منظور اجرای این قانون قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر تشکیل شده است، افزود: تمام افرادی که در این موضوع نقش داشتند در قرارگاه مذکور حضور دارند؛ قرارگاه جوانی جمعیت ۱۵ جلسه تشکیل داده است و توانستیم موفقیتی در این زمینه به دست آوریم. هماهنگی لازم در سطح ستاد وزارتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرای قانون انجام گرفته است، در حال حاضر در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ما قرارگاه جوانی جمعیت را با مسئولیت رئیس دانشگاه ایجاد کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در هر قرارگاه جوانی جمعیت ۹ کمیته وجود دارد، گفت: هر کمیته مسئول یک بخش است؛ کمیته بهداشت، درمان، هوشمندسازی، فرهنگی، علمی، حقوقی، بیمه، رصد، پایش و ... از جمله این کمیته‌ها هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷ دستور‌العمل با امضای وزیر به همه دانشگاه‌ها داده‌ایم، افزود: ۲۴ بخشنامه نیز معاونان برای قانون جوانی جمعیت صادر کردند، هدف ما از این دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، آسان‌سازی، ارزان‌سازی، کریمانه کردن، تکریم مادری و درمان ناباروری خدمات بهداشتی- درمانی است.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: برای بند به بند قانون دستور‌العمل تدوین کردیم به طور مثال در ماده (۵۳) اصلاح دستور‌العمل غربالگری، ناهنجاری‌های کروموزمی ابلاغ شده است، در ماده (۵۴) راه‌اندازی سامانه ملی باروری سالم، در ماده (۵۸) اصلاح دستور‌العمل داروی میزوپروستول که موجب سقط عمدی می‌شد، در ماده (۴۷) ابلاغ راهنمای حفظ و مراقبت از سلامت، در ماده (۲۸) ابلاغ عواض خطرناک پزشکی و روانشناختی سقط عمدی، ماده (۴۱) ابلاغ راه‌اندازی مراکز درمانی ناباروری در دانشگاه، در ماده (۴۴) ابلاغ پوشش بیمه رایگان مادران باردار، ماده (۱۷) ابلاغ بخشنامه‌هایی به منظور پرداخت حقوق و مزایا، مرخصی زایمان و ... از جمله دستور‌العمل‌های مذکور است.

عین‌اللهی با بیان اینکه اداره کل جوانی جمعیت در وزارت بهداشت برای نخستین بار ایجاد شده و به طراحی اپلیکیشن‌ها با برنامه‌های مختلف در راستای اجرای این قانون اشاره کرد،  گفت: طراحی طرح رویش جهت پرداخت به کارانه پلکانی به بهورزان یکی از این موضوعات است. اگر در محل خدمت بهورزی میزان بارداری افزایش یابد، بهورز مورد تشویق قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در برگزاری جلسات توجیهی در دانشگاه‌ها و سمینار روسای دانشگاه‌ها در خصوص اهمیت توجه به جمعیت گفته شده است. بر این اساس در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توجه به قانون جوانی جمعیت یکی از شاخصه‌ها است. سامانه ۱۹۰ و ثبت شکایات مردمی راه‌اندازی شده است تا بتوان در این زمینه شکایات مردم جمع‌بندی شود و اولویت‌بخشی به رسیدگی به تخلفات مربوط به قانون جوانی جمعیت از دیگر اقدامات انجام شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه تاکنون برای اقدامات انجام شده هیچ اعتبار در نظر گرفته نشده، گفت: امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲ اعتباری به این بخش داده شود. درباره جوانی جمعیت باید فرهنگ‌سازی شود. رسانه‌ها، وزارت ارشاد باید به این امر مهم توجه کنند البته ما در برنامه هفتم به خانواده محوری توجه ویژه داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->